Adverteren op de radio? Volg onze keuzehulp:

Met adverteren op de radio krijg je meer klanten op je website. Toch zijn er ook ook een hele hoop valkuilen voor nieuwkomers. Daarom hebben wij onze transparante keuzehulp gebouwd:

  • Krijg een indicatie van wat het kost
  • Vind de zenders die het beste bij je passen
  • Ontvang ons gratis advies op maat


Transparant: ook zenders die wij NIET aanbieden zijn opgenomen in de keuzehulp.

Adverteren op de radio iets voor jou?
Logo Switch Network

Over Switch Network

Switch Network is een radio advertentienetwerk van ruim 25 radiozenders en is de goedkoopste van Nederland. Wij geloven dat je alles kunt laten groeien. Dus ook jouw bedrijf!. We bieden primair ons eigen netwerk aan, maar adviseren ook transparant over andere zenders. Gebruik onze 11 jaar ervaring om zelf een succesvolle radiocampagne op te zetten. Je mag ons netwerk gratis proberen, we bieden maandelijks opzegbaar radio adverteren aan en onze pakketten zijn inclusief het maken van een commercial..

Adverteren op de radio in 4 simpele stappen

In dit artikel gaan we je meer uitleggen over:

  1. Wat kost radio adverteren?
  2. Hoe lang duurt een radioreclame?
  3. Waarom adverteren op de radio?
  4. Wat is een GRP?

Stap 1: bepaal je boodschap

Je start door te bepalen wat je wil vertellen aan een potentiele luisteraar. Het is slim om na te denken over welk probleem jouw dienst of product oplost voor een klant en daar je boodschap omheen te focussen. Let erop dat een nette Nederlandse tekst die fijn leest, niet per definitie een goede tekst voor een radio voice-over is. Houd je zinnen kort, pas humor toe en probeer aan storytelling te doen.

Stap 2: kies je doelgroep

Niet elke Nederland gaat jouw producten of diensten kopen of interessant vinden. Denk na over de leeftijd van je droomklant, maar ook geslacht, opleidingsniveau en misschien zelfs wel inkomensniveau als dit voor radio adverteren relevant kan zijn.

Stap 3: radiocommercial maken

Een radiocommercial maken is slim om door een professional te laten doen. Wij kunnen dit voor je regelen, maar je kunt ook zelf aanbieders van radiocommercials en voice-overs vinden op onze overzichtspagina. Klik daarvoor op de link in het begin van deze alinea.

Stap 4: zenders vinden om op te adverteren

Vind de radiozenders die qua profiel en tarief het beste bij je passen. Hieronder vind je een tabel met de grootste zenders. Maar vind je het belangrijker dat er mensen luisteren en dat het tarief wat lager is, maar maakt het je niet zoveel uit dat de zenders minder bekend zijn? Slim! Dan zou je eens naar Switch Network moeten kijken.

4 stappen

Hoe lang duurt een radioreclame?

Een radioreclame is opgesplitst in groepjes van 5 seconden, met een minimum van 5 seconden. Wil je langer dan 5 seconden adverteren op de radio? Dan kom je dus op een 10 seconden commercial uit. De reclame kosten zijn, anders dan bij TV adverteren, naar rato van de spotlengte. Een 10 seconden commercial kost dus twee keer zoveel als een 5 seconden commercial. Een radioreclame is standaard 20 seconden lang. Er zijn initiatieven waarbij je wel een willekeurige spotlengte kunt hanteren, zoals Switch Network. Daar kun je bijvoorbeeld dus wel een radio reclame maken die 22 seconden duurt.

Waarom adverteren op de radio?

De techniek van radio is al meer dan 100 jaar oud, maar veel van de basisprincipes worden nog steeds gehanteerd. De technieken zijn verbeterd: AM werd FM en wordt inmiddels vervangen voor DAB+. Verder is internetradio flink gegroeid. Door deze technieken is radio een massamedium geworden. Adverteren op de radio is dus interessant geworden, want je kunt je commerciele boodschap aan een hele hoop mensen laten horen.

Uit vele onderzoeken blijkt dat radio adverteren heel goed kan werken om bedrijven te laten groeien. In deze onderzoeken komen vaak de volgende voor- en nadelen terug:

  • Voordelen
    1. Het is heel erg goedkoop. De radio reclame kosten zijn na Out Of Home het goedkoopste per contact.
    2. Je kunt rechtstreeks tegen de klant praten. De aandacht is relatief goed en de luisteraar is gewend vanuit de programma's dat er tegen hem gepraat wordt.
    3. Het werkt zowel voor conversies als brand awareness. Je kunt er dus meer verkopen mee genereren en ondertussen ook naamsbekendheid opbouwen. Dat laatste heeft blijvende gevolgen voor andere advertentiecampagnes zoals Facebook Ads en Google Ads.
    4. Radio versterkt ook andere advertentietypes bij gecombineerde campagnes, zoals TV, drukwerk, etc.
  • Nadelen
    1. Je mist het visuele aspect. Voor sommige producten is dat een must, maar voor veel productgroepen is een audio alternatief goed mogelijk.
    2. De instap is best hoog. Je hebt een commercial nodig en je hebt meestal een startbudget nodig behalve bij massatargeting.

Daarom radio adverteren

Wat is een GRP?

Een GRP betekent Gross Rating Point (GRP) en deze geeft het bereik van een massacampagne aan. Anders dan veel mensen denken reken je radio adverteren meestal niet per seconde of per spotje af. Dat is ook best gek, want 100 spotjes met 0 luisteraars is niets waard en 1 spotje met 10.000 luisteraars juist heel veel. De GRP corrigeert hiervoor en wat je koopt zijn dus vaak GRP's. De formule is:

1 GRP = 1x contact met 1% van je doelgroep.

Die doelgroep is een bijvoorbeeld de gangbare leeftijdsgroep 20-49 waar zo'n 6,5 miljoen mensen in zitten in Nederland. Je kunt GRP omrekenen naar CPM. Zo betekent bovenstaand voorbeeld 65.000 contacten (6,5 miljoen maal 1 procent). Vaak bereik je bij een campagne mensen dubbel en niet precies 1 keer zoals in bovenstaand voorbeeld. Het aantal keer dat je contact met iemand maakt wordt de gemiddelde contactfrequentie genoemd, in bovenstaand voorbeeld is de GCF 1.

1 GRP kan dus 1x contact met 1% van je doelgroep zijn, maar ook: 4 keer contact met 0.25% van je doelgroep.

10% korting op je eerste maandbedrag

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg 10% korting op je eerste maandbedrag.