Hoe werkt adverteren op de radio in 2022?

Adverteren op de radio is 1 van meest gebruikte manieren om je bedrijf te laten groeien. Veel ondernemers vragen zich dan ook af wat de radio reclame kosten zijn. Tarieven zijn inmiddels bepalend in de keuze uit diverse marketingtypen. Ook zul je laten meewegen hoe effectief radio adverteren is.

Gratis radio masterclass

Leer hoe radio adverteren werkt op alle zenders in Nederland. Krijg 33 pagina's aan pro tips! Download start direct.

In dit artikel gaan we je meer uitleggen over:

  1. Wat kost radio adverteren?
  2. Radio reclame kosten
  3. Hoe lang duurt een radioreclame?
  4. Waarom adverteren op de radio?
  5. Wat is een GRP?

Maar eerst leggen we je stap voor stap uit hoe je kunt starten met radio adverteren.

Adverteren op de radio in 4 simpele stappen

Stap 1: bepaal je boodschap

Je start door te bepalen wat je wil vertellen aan een potentiele luisteraar. Het is slim om na te denken over welk probleem jouw dienst of product oplost voor een klant en daar je boodschap omheen te focussen. Let erop dat een nette Nederlandse tekst die fijn leest, niet per definitie een goede tekst voor een radio voice-over is. Houd je zinnen kort, pas humor toe en probeer aan storytelling te doen.

Stap 2: kies je doelgroep

Niet elke Nederland gaat jouw producten of diensten kopen of interessant vinden. Denk na over de leeftijd van je droomklant, maar ook geslacht, opleidingsniveau en misschien zelfs wel inkomensniveau als dit voor radio adverteren relevant kan zijn.

Stap 3: radiocommercial maken

Een radiocommercial maken is slim om door een professional te laten doen. Wij kunnen dit voor je regelen, maar je kunt ook zelf aanbieders van radiocommercials en voice-overs vinden op onze overzichtspagina. Klik daarvoor op de link in het begin van deze alinea./p>

Stap 4: zenders vinden om op te adverteren

Vind de radiozenders die qua profiel en tarief het beste bij je passen. Hieronder vind je een tabel met de grootste zenders. Maar vind je het belangrijker dat er mensen luisteren en dat het tarief wat lager is, maar maakt het je niet zoveel uit dat de zenders minder bekend zijn? Slim! Dan zou je eens naar Switch Network moeten kijken.

Wat kost radio adverteren?

De kosten voor radioreclame inkopen starten vanaf €2.000,- op regionale zenders en lopen op tot meer dan €10.000,- per maand voor landelijke radiozenders. Om een goede radio advertentie te hebben is het belangrijk dat je deze vaak genoeg, maar ook weer niet te vaak herhaalt. Een goede optimalisatie is 8-12 keer per campagne herhalen. Dit wordt ook wel gemiddelde contactfrequentie (GCF) genoemd. Als een zender een groter aantal mensen bereikt, is het logisch dat je daarvoor een hogere prijs betaalt. Maar om vaak genoeg te herhalen moet je dus dat hogere advertentie tarief ook nog keer een herhaling doen. Daardoor is adverteren op grote zenders vaak duurder dan op kleinere zenders.

Radio reclame kosten 2022

In deze tabel vind je voorbeelden van de radio reclame kosten per seconde, per zender, in relatie tot het marktaandeel van de zender. Het gaat hier om gemiddelden van het meest algemene pakket. Vaak is dat van maandag t/m zondag en van 06:00 tot 24:00 uur.

Radiozender Marktaandeel 20-49 Secondetarief
Radio 538 12,7% € 31,60
SLAM 3,2% € 13,35
Sky Radio 8,5% € 17,82
Radio 10 9,3% € 23,79
100% NL 3,8% € 15,87
Radio Veronica 4,7% € 9,45
Classicnl 0,2% € 7,00
Sublime 0,7% € 11,14
Q-Music 20,3% € 42,10
Radio 1 3,1% € 12,00
Radio 2 14,0% € 19,00
3FM 3,6% € 5,00
Radio 4 0,5% € 3,00
Radio 5 0,7% € 8,00
BNR 0,8% € 7,49

Hoe lang duurt een radioreclame?

Een radioreclame is opgesplitst in groepjes van 5 seconden, met een minimum van 5 seconden. Wil je langer dan 5 seconden adverteren op de radio? Dan kom je dus op een 10 seconden commercial uit. De reclame kosten zijn, anders dan bij TV adverteren, naar rato van de spotlengte. Een 10 seconden commercial kost dus twee keer zoveel als een 5 seconden commercial. Een radioreclame is standaard 20 seconden lang. Er zijn initiatieven waarbij je wel een willekeurige spotlengte kunt hanteren, zoals Switch Network. Daar kun je bijvoorbeeld dus wel een radio reclame maken die 22 seconden duurt.

Waarom adverteren op de radio?

De techniek van radio is al meer dan 100 jaar oud, maar veel van de basisprincipes worden nog steeds gehanteerd. De technieken zijn verbeterd: AM werd FM en wordt inmiddels vervangen voor DAB+. Verder is internetradio flink gegroeid. Door deze technieken is radio een massamedium geworden. Adverteren op de radio is dus interessant geworden, want je kunt je commerciele boodschap aan een hele hoop mensen laten horen.

Uit vele onderzoeken blijkt dat radio adverteren heel goed kan werken om bedrijven te laten groeien. In deze onderzoeken komen vaak de volgende voor- en nadelen terug:

  • Voordelen
    1. Het is heel erg goedkoop. De radio reclame kosten zijn na Out Of Home het goedkoopste per contact.
    2. Je kunt rechtstreeks tegen de klant praten. De aandacht is relatief goed en de luisteraar is gewend vanuit de programma's dat er tegen hem gepraat wordt.
    3. Het werkt zowel voor conversies als brand awareness. Je kunt er dus meer verkopen mee genereren en ondertussen ook naamsbekendheid opbouwen. Dat laatste heeft blijvende gevolgen voor andere advertentiecampagnes zoals Facebook Ads en Google Ads.
    4. Radio versterkt ook andere advertentietypes bij gecombineerde campagnes, zoals TV, drukwerk, etc.
  • Nadelen
    1. Je mist het visuele aspect. Voor sommige producten is dat een must, maar voor veel productgroepen is een audio alternatief goed mogelijk.
    2. De instap is best hoog. Je hebt een commercial nodig en je hebt meestal een startbudget nodig behalve bij massatargeting.

Wat is een GRP?

Een GRP betekent Gross Rating Point (GRP) en deze geeft het bereik van een massacampagne aan. Anders dan veel mensen denken reken je radio adverteren meestal niet per seconde of per spotje af. Dat is ook best gek, want 100 spotjes met 0 luisteraars is niets waard en 1 spotje met 10.000 luisteraars juist heel veel. De GRP corrigeert hiervoor en wat je koopt zijn dus vaak GRP's. De formule is:

1 GRP = 1x contact met 1% van je doelgroep.

Die doelgroep is een bijvoorbeeld de gangbare leeftijdsgroep 20-49 waar zo'n 6,5 miljoen mensen in zitten in Nederland. Je kunt GRP omrekenen naar CPM. Zo betekent bovenstaand voorbeeld 65.000 contacten (6,5 miljoen maal 1 procent). Vaak bereik je bij een campagne mensen dubbel en niet precies 1 keer zoals in bovenstaand voorbeeld. Het aantal keer dat je contact met iemand maakt wordt de gemiddelde contactfrequentie genoemd, in bovenstaand voorbeeld is de GCF 1.

1 GRP kan dus 1x contact met 1% van je doelgroep zijn, maar ook: 4 keer contact met 0.25% van je doelgroep.


adverteren op de nederlandse radio

Switch heeft alle tools om een succesvol bedrijf te bouwen!

Richt je op heel Nederland. Zo krijg je meer bezoekers voor minder geld, kun je zelf achterhalen wat goed werkt en verkoop je meer.

  • Dagrapportage met luisteraars op spotniveau!
  • Campagnes zelf aanpassen in het dashboard!
  • Het laagste CPM-tarief van de radiowereld!
Contactgegevens
  • Switch Network
  • info@switchnetwork.nl
  • KVK: 83575626
  • BTW: NL206716527B02
Informatie voor bij het oriƫnteren