Met adverteren op de radio krijg je meer klanten op je website. Toch zijn er ook ook een hele hoop valkuilen voor nieuwkomers. Daarom hebben wij onze transparante keuzehulp gebouwd:
Transparant: ook zenders die wij NIET aanbieden zijn opgenomen in de keuzehulp.
Switch Network is een radio advertentienetwerk van ruim 25 radiozenders en is de goedkoopste van Nederland. Wij geloven dat je alles kunt laten groeien. Dus ook jouw bedrijf!. We bieden primair ons eigen netwerk aan, maar adviseren ook transparant over andere zenders. Gebruik onze 11 jaar ervaring om zelf een succesvolle radiocampagne op te zetten. Je mag ons netwerk gratis proberen, we bieden maandelijks opzegbaar radio adverteren aan en onze pakketten zijn inclusief het maken van een commercial..
In dit artikel gaan we je meer uitleggen over:
Je start door te bepalen wat je wil vertellen aan een potentiele luisteraar. Het is slim om na te denken over welk probleem jouw dienst of product oplost voor een klant en daar je boodschap omheen te focussen. Let erop dat een nette Nederlandse tekst die fijn leest, niet per definitie een goede tekst voor een radio voice-over is. Houd je zinnen kort, pas humor toe en probeer aan storytelling te doen.
Niet elke Nederland gaat jouw producten of diensten kopen of interessant vinden. Denk na over de leeftijd van je droomklant, maar ook geslacht, opleidingsniveau en misschien zelfs wel inkomensniveau als dit voor radio adverteren relevant kan zijn.
Een radiocommercial maken is slim om door een professional te laten doen. Wij kunnen dit voor je regelen, maar je kunt ook zelf aanbieders van radiocommercials en voice-overs vinden op onze overzichtspagina. Klik daarvoor op de link in het begin van deze alinea.
Vind de radiozenders die qua profiel en tarief het beste bij je passen. Hieronder vind je een tabel met de grootste zenders. Maar vind je het belangrijker dat er mensen luisteren en dat het tarief wat lager is, maar maakt het je niet zoveel uit dat de zenders minder bekend zijn? Slim! Dan zou je eens naar Switch Network moeten kijken.
Een radioreclame is opgesplitst in groepjes van 5 seconden, met een minimum van 5 seconden. Wil je langer dan 5 seconden adverteren op de radio? Dan kom je dus op een 10 seconden commercial uit. De reclame kosten zijn, anders dan bij TV adverteren, naar rato van de spotlengte. Een 10 seconden commercial kost dus twee keer zoveel als een 5 seconden commercial. Een radioreclame is standaard 20 seconden lang. Er zijn initiatieven waarbij je wel een willekeurige spotlengte kunt hanteren, zoals Switch Network. Daar kun je bijvoorbeeld dus wel een radio reclame maken die 22 seconden duurt.
De techniek van radio is al meer dan 100 jaar oud, maar veel van de basisprincipes worden nog steeds gehanteerd. De technieken zijn verbeterd: AM werd FM en wordt inmiddels vervangen voor DAB+. Verder is internetradio flink gegroeid. Door deze technieken is radio een massamedium geworden. Adverteren op de radio is dus interessant geworden, want je kunt je commerciele boodschap aan een hele hoop mensen laten horen.
Uit vele onderzoeken blijkt dat radio adverteren heel goed kan werken om bedrijven te laten groeien. In deze onderzoeken komen vaak de volgende voor- en nadelen terug:
Een GRP betekent Gross Rating Point (GRP) en deze geeft het bereik van een massacampagne aan. Anders dan veel mensen denken reken je radio adverteren meestal niet per seconde of per spotje af. Dat is ook best gek, want 100 spotjes met 0 luisteraars is niets waard en 1 spotje met 10.000 luisteraars juist heel veel. De GRP corrigeert hiervoor en wat je koopt zijn dus vaak GRP's. De formule is:
1 GRP = 1x contact met 1% van je doelgroep.
Die doelgroep is een bijvoorbeeld de gangbare leeftijdsgroep 20-49 waar zo'n 6,5 miljoen mensen in zitten in Nederland. Je kunt GRP omrekenen naar CPM. Zo betekent bovenstaand voorbeeld 65.000 contacten (6,5 miljoen maal 1 procent). Vaak bereik je bij een campagne mensen dubbel en niet precies 1 keer zoals in bovenstaand voorbeeld. Het aantal keer dat je contact met iemand maakt wordt de gemiddelde contactfrequentie genoemd, in bovenstaand voorbeeld is de GCF 1.
1 GRP kan dus 1x contact met 1% van je doelgroep zijn, maar ook: 4 keer contact met 0.25% van je doelgroep.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg 10% korting op je eerste maandbedrag.