Adverteren op Instagram is een effectieve manier om jouw bedrijf in beeld te krijgen bij een doelgroep die bij je past. In dit artikel vertellen we je meer over wat het kost, hoe het werkt en waarom je zou adverteren op Instagram.
Leer hoe radio adverteren een alternatief kan zijn op Instagram adverteren. Krijg 33 pagina's aan pro tips! Download start direct.
Instagram is een aparte app, maar valt onder de Meta Group van Facebook. In de app zelf kun je een advertentie plaatsen, maar daar ben je vaak gelimiteerd in je opties. Beter is het om de Facebook Ads Manager te gebruiken. Daar vind je alle opties die je nodig hebt. Nadat je een account hebt aangemaakt ben je al vrij snel klaar om te starten met je eerste campagne.
Hoeveel kosten Instagram ads? Dat hangt eigenlijk van een aantal zaken af. Instagram ads (en Facebook ads) werken met een veilingsysteem. Je stelt namelijk targeting in op je advertentie. Dat wil zeggen dat je zelf kunt bepalen wie je advertenties gaan zien. Omdat het een veiling is speelt hier een dynamiek van vraag en aanbod. Kies jij een doelgroep waar veel vraag is en weinig aanbod? Dan zie je de kosten stijgen. In het overzicht zie je dit terug als CPM (Cost per mille), ook wel de kosten per duizend impressies. Hoe meer euro je betaalt voor 1000 impressies, hoe duurder de doelgroep is. Voor groepen die niet populair zijn kan een CPM van 2 tot 3 euro al realistisch zijn. Populaire groepen kosten zo 20 euro CPM of meer. Voor dat geld heb je alleen weergaves en niet per se een klik op je banner of zelfs maar een sale. Instagram adverteren is dus ook een kwestie van zoeken naar groepen die je goedkoop kunt bereiken, in combinatie met een advertentie waar mensen graag op klikken en een website waar mensen graag op kopen.
Vaak zal het als je net start een beetje tegenvallen, omdat je veel moet testen om te vinden wat voor jouw product of dienst werkt. Dat kan een dure periode zijn. Soms krijg je de kosten niet onder controle, soms heb je meteen een goede combinatie te pakken. Let er goed op dat de doelgroep die je kiest groot genoeg is. Ga je een hele kleine groep maken (van bijvoorbeeld 10K mensen), dan stijgt daardoor je CPM bod. Misschien is er wel een groep van 1 miljoen mensen te vinden die misschien iets minder snel iets van je koopt, maar vele malen goedkoper is. In de mix is dat dan een betere oplossing.
Hoeveel Instagram advertenties kosten is een samenspel van:
Samen komt daar een CPC uit (kosten per klik). En uiteindelijk kun je ook meten hoeveel verkopen je hebt gehad door de totale uitgaven te delen op het aantal conversies.
Op de CPM (deze wil je verlagen) heb je invloed door groepen te kiezen die groter zijn of die minder door andere adverteerders benaderd zullen worden. Op de CTR (deze wil je verhogen) heb je invloed door goede content te maken voor je advertentie. Dat is zowel de tekst bij de advertentie als het plaatje. Soms kun je ook nog knopteksten instellen.
Wil je hiermee aan de slag, kijk dan de video hieronder van Ben Heath eens. Hij legt in een uur héél goed uit hoe adverteren via Instagram (en Facebook) werkt en wat de do's and don'ts zijn.
Richt je op heel Nederland met radio advertenties. Als je Instagram kunt betalen, dan kun je je ook onze radio oplossing veroorloven.