Decupré reclame

Je kent hem inmiddels misschien wel van TV: de Decupré reclame. Zegt je dit niets? Misschien ken je Irene Best? Ok, genoeg geprobeerd. Hieronder even een videotje om je geheugen op te frissen.

Deze video is niet in deze exacte vorm op TV, maar nu je hem hebt gezien herken je hem vast. De matrassenfabrikant uit Didam heeft een budgetvorm gekozen om mee op TV te gaan. Daar is denk ik in essentie niets mis mee. De eigenaresse komt zelf in beeld, het is een relatief goedkoop geproduceerde commercial door met één camera te werken en her en der wat animatie in te voegen en aan decor is weinig tot geen aandacht besteed.

Laat ik voor jou voorop stellen: een commercial hebben is altijd beter dan er geen hebben. Het kan de start zijn van de groei van je bedrijf, waardoor je ook meer mogelijkheden krijgt om misschien in een later stadium wat meer budget vrij te maken voor een commercial. En er zitten naar mijn mening ook wel wat positieve aspecten aan deze commercial:

  1. Gek genoeg lijkt Decupré door deze opstelling wel echt een expert op matrassengebied te zien.
  2. Een aantal USP’s die mogelijk in de matrassenwereld belangrijk zijn, zoals het kunnen retourneren, zitten in deze commercial en komen wel echt over.

Toch zijn er ook wel veel verbeterpunten.

  1. Er zit een Bekende Nederlander in de commercial, maar die voegt niets toe. Het gaat hier om Arlette Adriani, het is misschien niet de meeste bekende, maar ze was te zien diverse soaps en in Astro TV. Zet je een BN-er in? Zorg dan dat deze de aandacht trekt of dat zijn betrokkenheid bij het product goed afstraalt op jouw dienstverlening. Bijvoorbeeld door te laten blijken wat de BN-er van het product vindt of door deze centraal te stellen.
  2. Er is niet nagedacht over het probleem dat opgelost wordt voor de klant. Zet altijd centraal wat je gaat oplossen. Het hele punt is natuurlijk dat een goed matras ervoor zorgt dat je:
    1. Goed slaapt
    2. Geen rugklachten hebt
    3. Uitgerust wakker wordt om je dag goed te starten.
  3. Het is enorm functioneel. Dit is op zich niet erg, maar een emotioneel haakje was beter geweest. “Ken je dat gevoel als je wakker wordt, dat je nog niet uitgerust genoeg bent om de dag te beginnen?”. Zet dat gevoel echt neer, dan spreekt het meer aan.

Het kan verder een bewuste keuze zijn, maar eigenlijk wordt het voordeel van TV als medium hier niet benut. Dit had net zo goed een radiocommercial kunnen zijn. Met als voordeel dat je het voor dezelfde prijs misschien wel 3-4 keer vaker kunt uitzenden. Een matras is een matras. Als je heel graag wil laten zien hoe het is opgebouwd qua lagen, neem daar dan meer tijd voor, of laat het weg en kies voor radio. Radio heeft hier additioneel nog als voordeel dat ook het probleem van de productiekwaliteit is opgelost.

Als ik bij Decupré op de marketingafdeling zou werken, dan wist ik het wel… 😉