Heb je onderscheidend vermogen nodig?

Hi, ik ben Floris en welkom op mijn zoektocht naar hoe je een bedrijf laat groeien. Want inderdaad: ik weet dus het antwoord ook niet precies. Ik weet wel dat ik de zoektocht extreem leuk en interessant vind. Het is echt een obsessieve hobby geworden om erachter te komen hoe je dat voor elkaar krijgt. En ergens hoop ik dat ik er nooit achter zal komen, want anders ben ik mijn hobby kwijt 🙂 In mijn blog ga ik een poging doen om erachter te komen. Op die reis neem ik je mee!

Vroeger dacht ik altijd dat je bedrijf iets heel bijzonders moest doen om te groeien. Denk dan aan een product hebben dat veel beter is dan de rest, een service die veel goedkoper is dan die van de ander of iets dat er veel mooier uit ziet dan van de concurrentie. Nu weet ik dat het meer gaat om andere dingen.

Een goed voorbeeld dat ik regelmatig tegenkom vindt zijn oorsprong in de horeca. Natuurlijk is de ene horecagelegenheid beter, leuker of aansprekender dan de ander. Toch is mijn ervaring dat de leukste plek om te zijn niet altijd de plek is die het beste verkoopt.

Let er maar eens op als je de volgende keer uit eten gaat of een cappuccino gaat drinken in je favoriete bar. De eerste order gaat prima. Voor het personeel is het goed te zien dat een tafeltje dat eerst leeg was, nu gevuld is met klanten die zoekend kijken. De crux zit hem in hoe het verder gaat. Je wil na je eerste drankje nog iets bestellen, maar je krijgt geen oogcontact met het personeel. Nieuwe klanten die binnenkomen worden eerder geholpen dan jij. Wanhopig kijk je om je heen in de hoop gezien te worden: ga je ooit nog geholpen worden vandaag? Ik dacht op den duur eigenlijk dat alle horecagelegenheden dit gewoon niet slim deden.

Tot ik in een horecagelegenheid in Groningen kwam waarvan ik de naam niet zal noemen. Het personeel is zó goed getraind, dat voordat ik kon beseffen dat ik ook wel zin in appeltaart had, dit idee al door een medewerker werd geopperd. En of ik er ook slagroom bij wilde? Ja, lekker! In feite had ik daardoor al 3 keer iets gekocht, waar ik dat normaal gesproken 1 keer zou doen (alleen het eerste drankje).

Het is een heel simpel voorbeeld, maar het tekent eigenlijk waar je je onderscheidend vermogen moet gaan zoeken. Onderscheidend vermogen zit hem vooral in het niveau van de uitvoering. Je hoeft niet iets bijzonders te doen, water in goud te veranderen of heel erg tof te zijn. En hoe krijg je de uitvoering beter? Daar ga ik je in deze blog bij helpen. En je kunt zelfs nog meer tips krijgen door op onze e-maillijst te abonneren.

Tot snel!

Floris

You may also like...