Hoe word je boodschap klantgerichter?

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker over bedrijven: ze zijn klantgericht. Maar zijn eigenlijk niet alle bedrijven klantgericht? Ik bedoel… uiteindelijk verkopen bedrijven hun diensten en/of producten altijd aan een klant. “Coolblue is altijd zo heerlijk klantgericht”. Ja oke, maar wat wordt daar mee bedoeld?

Ik gooi een beetje flauw de knuppel in het hoenderhok natuurlijk, maar ik wil hiermee illustreren: de definitie van klantgericht is niet zo superduidelijk. En aan inflatie onderhevig: inmiddels weet iedereen zijn of haar aanbiedingen wel te spinnen als klantgericht.

Daarom heb ik recent wat onderzoek gedaan naar hoe experts hier tegenaan kijken. Daarbij heb ik het uitgangspunt van radio reclame genomen. Omdat ik aan het einde van de rit een radiohart heb, maar ook omdat het bijna de simpelste vorm van een advertentieboodschap over de bühne brengen is. En met dat onderzoek kun jij je voordeel doen, want als je deze blog gelezen hebt kun je VRIJWEL METEEN je advertenties beter maken. Dus ben je er klaar voor? 😉

Een klantgerichte advertentie heeft één van de volgende kenmerken:

  • Het speelt in op een emotie die de klant heeft, of zou moeten krijgen van jouw boodschap.
  • Je laat weten welk probleem van de klant je oplost
  • Je maakt de klant bewust van een probleem dat alleen onbewust speelde en koppelt daar je eigen oplossing aan.

Een hele goede oefening die ik tijdens mijn onderzoek tegenkwam is de volgende. Je maakt hierbij een avatar van je droomklant. Dat wil zeggen: je doet alsof je droomklant is vertegenwoordigd in 1 fictief karakter. Je verplaatst je zo goed in je avatar, dat je zelfs je advertenties alleen aan deze persoon schrijft. Droomklant wil zeggen: de klant die je het liefste hebt. Dit kan de klant zijn die je het meeste hébt, maar dat hoeft niet.

Een hele goede oefening is als je nadenkt over:

  1. Waar is je droomklant bang voor?
  2. Waar droomt je droomklant van?
  3. Wat is de grootste uitdaging van de klant?

Bedenk in je advertentieteksten hoe je de klant daarbij kunt helpen. Angsten neem je weg, bij dromen help je met jouw dienstverlening en uitdagingen probeer je haalbaar te maken. En in je advertentieteksten neem je dat mee; dit zijn de dingen waar je op in wil spelen.

Toen ik dit zelf deed was ik in het begin een beetje sceptisch om eerlijk te zijn. Het klinkt een beetje zweverig, maar hoe beter ik me verplaatste hoe meer ik te weten kwam. Zo kwam ik erachter dat mijn droomklant veel slechte ervaringen in het domein heeft gehad waarin ik werk. Dus doe ik extra mij best om te laten weten dat ik dat weet, en dat mijn oplossing anders is.

Met deze tip kun je advertentieteksten, maar ook visuals en teksten op je website klantgerichter maken. Abonnees op mijn nieuwsbrief stuur ik een nog uitgebreidere template met nog meer vragen die je kunt invullen, dus vergeet niet even je e-mailadres achter te laten.

You may also like...