Verisure reclame

Ik ben marketeer, dus ik kijk op een wat gekke manier tegen reclameblokken aan. Ik kijk ze bijna liever dan de programma’s zelf. Het is een soort nieuwsgierigheid om te kijken of ik nog slimme dingen voorbij zien komen waar ik iets van kan leren. Het is ook een ventiel: ik kan me heerlijk irriteren aan slecht gemaakte commercials waar geen gedachte achter zit. In deze serie artikelen ga ik radiocommercials en tv-spots analyseren, om te kijken waar we wat kunnen leren en waar voor de makers nog ruimte voor verbetering zit.

Toen ik nadacht over wat de eerste moest zijn, kwam ik automatisch uit bij misschien wel mijn favoriet: de Verisure reclame. Er zijn er meerdere en ze zijn ook onderscheiden met onder andere de Loden Loekie. Terecht. Je hebt ze vast eens voorbij horen komen. De varianten die mij in ieder geval bijstaan:

  • De scene bij de voordeur van een aantal rijtjeshuizen, waarbij een superoverduidelijk plakkaat van Verisure op de gevel is gespijkerd. De scene moet “zomaar een spontaan gesprek tussen buren” voorstellen, maar mist al het realisme dat daar voor nodig is.
  • De scene in een bed waarbij een ouder echtpaar, dat niet helemaal goed gecast is (zo oud zijn ze namelijk ook weer niet), niet kan slapen omdat ze het alarm er nog niet op hebben gezet.
  • Het gezin waar net is ingebroken, waarbij een wandelende reclamezuilmedewerker van Verisure in een rood/witte jas “natuurlijk direct alles kan regelen”.

Vooropgesteld; de creatie van deze commercials is weerbarstig slecht. Het is dat verlichting en camerawerk professioneel zijn uitgevoerd, anders zou je echt het idee hebben dat je naar een middelbareschool video gemaakt tijdens Culturele Vorming zit te kijken.

MAAR.

Het is in mijn ogen één van de beste commercials die momenteel op TV is. En ik durf te wedden dat hij zo veel te zien is omdat hij simpelweg goed werkt. De vorm is verschrikkelijk irritant, maar het doet alles wat je in feite wil bereiken als Verisure zijnde:

  • Stopping power – als hij ingestart wordt schreeuwt heel Nederland: NIET WEER DIE VERISURE RECLAME. Iedereen let op.
  • Het is overduidelijk Verisure – het is misschien niet een positieve associatie, maar je herkent het meteen.
  • De boodschap speelt in op emotie, en vooral op angst en onzekerheid.
  • De boodschap gaat over hun klant en niet over Verisure’s producten en wat ze allemaal kunnen.
  • Naamsbekendheid. IEDEREEN kent Verisure nu.

Wat de commercial heel goed doet is je een probleem aanpraten. Mijn vriendin vroeg me laatst een keer zelfs of wij ook zo’n alarmsysteem nodig hebben. Nou, ik kan je verzekeren, bij ons is helemaal niets te halen. Dus dit komt uit de angst die je wordt aangepraat. Ik durf te wedden dat Verisure hier héél veel effect van heeft gezien.

Wat kun JIJ hier van leren? Ik denk een paar dingen:

  • Speel met je uitingen in op emotie. Positief is natuurlijk goed, maar negatief werkt soms nog beter.
  • Zorg dat je boodschap gaat over het probleem dat je oplost voor de klant en niet over alle features die in jouw dienst of product zitten.
  • Neem mee dat je met deze vrij korte spots, toch echt een groot verschil kunt maken. Ook als je een relatief nieuwe naam bent.

En je hoeft voor deze learnings zeker niet per se radio adverteren of tv adverteren te doen, het gaat ook op als je een advertentie maakt op Google of Facebook.

Succes met implementeren! Wil je meer tips? Meld je dan aan voor onze maillijst, dan stuur ik je direct een aantal tips op.

Floris