Geld verdienen met je radiostation?

Meld je aan voor Switch Network

Voor veel kleinere radiostations is het lastig om adverteerders te vinden. Doordat het bereik van je zender erg klein is zal deze al snel niet interessant zijn voor adverteerders, of het levert je zo weinig op dat het de moeite niet is.

Daarom start Switch Network met een pilot om al deze internetstations te bundelen tot één groot netwerk. En dat heeft voordelen.

  • Eindelijk opbrengsten uit je station!
  • Het gaat allemaal automatisch
  • Het kost je niets

Meld je aan voor de pilot! Meer informatie

Al 24 zenders hebben zich aangemeld. Laatst berekend: 2021-07-24 01:21:32

Hoe werkt het voor radiozenders?

Je vult je reclameblokken in

Na aanmelding krijg je een spreadsheet waarin je kunt invullen op welke momenten in de week je reclameblokken hebt. Die gebruiken wij om spots op in te delen. Je bepaalt zelf hoe lang de blokken zijn, hoe laat en op welke dagen.

Wij gaan adverteerders zoeken

Zij kunnen campagnes starten in ons syteem. Het systeem verdeelt de spots over alle zenders en blokken. Het kan zijn dat het blok dus wisselt van inhoud. Er zit een scheidingspingel op begin, eind en tussen spots.

Je laadt zelf een mp3 op een vaste URL in

Je voegt dus zelf een vaste URL toe aan de automatisering. Ongeveer 5 minuten voor het blok start staat de nieuwste MP3 klaar. Als je dit dus slim opbouwt hoef je nooit iets met de hand te doen.

Belangrijke informatie

  1. We starten met een pilot. Tijdens de pilot krijg je geen inkomsten en is adverteren gratis. Dit doen we om te kijken of het systeem goed werkt en of er animo voor is. We houden in de gaten dat dit geen ongewenste situaties oplevert en er zit een maximum aan wat adverteerders kunnen inplannen. Je kunt tijdens en na de pilot zelf bepalen of je door wil gaan.
  2. Je wil natuurlijk graag weten wat je er potentieel mee kunt verdienen. Op dit moment weten we dat nog niet exact, maar het idee is om richting een aanzienlijk lagere CPM-prijs (kosten per 1000 contacten) toe te werken dan traditionele radio en andere typen marketing. Dit doen we omdat onze bereikcijfers niet heel accuraat zijn. Daarom vinden we het belangrijk om het zo aantrekkelijk te maken voor adverteerders dat zij met boerenverstand snappen dat het een goede deal is. We baseren je uitbetaling op het aantal luisteraars dat wij automatisch bijhouden. Reken niet op gouden bergen, maar als je ruime blokken opgeeft en we veel adverteerders kunnen trekken dan telt het per dag al snel op.
  3. We weten nog niet of we het profit of non-profit gaan organiseren. Wij krijgen mogelijk onze vergoeding in de toekomst door het verschil in inkoop en verkoop van zendtijd. Van dat bedrag betalen we het investeren, uitbouwen en onderhouden van het Switch Network.
  4. Alleen het verkeer dat je in Shoutcast/Icecast hebt telt mee voor je bereik. Eventuele frequenties kunnen we niet meten en dus ook niet meenemen.
  5. Wil je je luisteraars niet teveel lastig vallen met reclames? Maak je blok zo kort als je wil met een minimum van 20 seconden.
  6. We zijn met stichting Webcasting in gesprek over de gevolgen voor je BUMA-licentie als je meedoet aan de definitieve versie van Switch Network. Voor de pilot is dit sowieso geen probleem; wij zijn momenteel niet bedrijfsmatig en krijgen er ook geen vergoeding voor van wie dan ook.

Wanneer kun je meedoen?

Om mee te kunnen doen moet je voldoen aan de volgende richtlijnen:

  1. Je station richt zich primair op Nederlanders en heeft minimaal een aantal Nederlandse jingles, items of programma's.
  2. Je station draait op een Shoutcast- of Icecast-server of heeft een pagina waar we de realtime luisteraars kunnen ophalen.
  3. Onze crawler kan de luisteraars van de Shoutcast- of Icecast-server op elk moment automatisch ophalen.
  4. Je bent bekend en akkoord met bovenstaande belangrijke informatie.

Meld je aan voor de pilot!

Wij geloven in kleine radiozenders

We zijn dit project gestart uit liefde voor de kleinere radiomaker. Daar wordt de echte ambachtelijke radio nog gemaakt, maar zij kunnen geen vuist maken tegen de grote bedrijven. We weten nog niet of dit project slaagt en waar het naar toe kan groeien, maar het hoofddoel is en blijft het ondersteunen van kleine zenders.