Programmatic advertising is een manier van adverteren waarbij software bepaald aan wie je boodschap getoond wordt. Het verschil met normale advertising is dat hier automatisering van het inplannen van advertenties wordt toegepast. Programmatic advertising wordt toepast online, maar ook bij adverteren op de radio en TV.
Krijg een korte campagne gratis om radio reclame maken te proberen. 5 sec commercial, wij spreken de voice-over in en deze wordt 2.500 keer landelijk beluisterd.
Letterlijk gratis. Stopt vanzelf. Alleen voor bedrijven.
Programmatic advertising zorgt ervoor dat mensenhanden bij het inplannen van advertenties niet meer nodig zijn. Zoals bij elke vorm van automatisering verhoogt dit de kwaliteit en stabiliteit terwijl het de prijs verlaagt. Toch is programmatic adverteren er in een vele geuren en smaken; niet iedereen gaat even ver in de automatisering.
Zo gaan ze bij Google Ads heel ver. Ze meten precies goed door wat er gebeurt en Google verrijkt de data met wat ze weten over de klant. In de radiowereld is programmatic inkoop minder gebruikelijk omdat daar nog veel met de hand wordt gepland.
Voor jou is het grote voordeel dus vooral de effectiviteit in combinatie met de prijs. Echt slimme adverteerders zoeken de krenten uit de pap qua programmatic advertising. Zij weten dat bepaalde vormen, zoals Facebook Ads, inmiddels een beetje overpriced zijn en zoeken naar slimmere alternatieven.
Wij gebruiken de learnings van online marketing en programmatic advertising in radioland. Wij meten hard het aantal luisteraars op de server van onze radiozenders. Daardoor kunnen we aan het einde van elke dag data aanleveren per spotje over hoeveel mensen er luisterden. En dat is ook wat je afrekent. Veel radiozenders claimen dat ze dit doen, maar in werkelijkheid wordt er met grove schattingen gewerkt. Want hoe precies is je data als je mensen een boekje laat invullen met welke zender ze welk kwartier van de dag hebben geluisterd? En als 1 persoon symbool staat voor 5000 luisteraar? Exact: niet precies. Switch heeft een nieuwe meetmethode die WEL precies is.
Richt je op heel Nederland. Zo krijg je meer bezoekers voor minder geld, kun je zelf achterhalen wat goed werkt en verkoop je meer.