| Switch Network

Radiocommercial laten maken?

We maken commercials vanaf 250 euro ex BTW, met een lengte van 20 seconden. Die kun je in ons netwerk gebruiken, maar dat hoeft niet.

  • Levertijd: vanaf 1 week
  • Professionele stemmen: kies je favoriete stem uit een selectie mannelijke en vrouwelijke voice-overs
  • Optioneel: begin meteen met uitzenden op al onze zenders

Dit is hoe het werkt

Je ontvangt een .PDF-bestand waarin het proces van de commerciële creatie wordt beschreven:

Hoe een goede radiocommercial laten maken in 2024?

Een goede radiocommercial laten maken doe je door vooral van te voren goed na te denken over wat je wil vertellen. Het klinkt lastiger dan het is, want met onze handige tips kom je er waarschijnlijk eenvoudig doorheen.

Een radiospot maken is nodig als je wil adverteren op de radio. Koop je zendtijd, dan zit een commercial maken er meestal niet bij in. Je hebt vast uit je eigen praktijk wat ervaring met spotjes, want je hoort ze vast ook wel eens zelf. Om even in de mood te komen alvast een voorbeeld radiocommercial:

Je ziet hier goed hoe snel je al iets hebt: twee stemmen, een verhaallijn en wat ondersteunend geluid. We nemen dit als basis voor de rest van de tips.

8 tips: Hoe maak je een goede radiospot?

Tip 1: houdt het kort

Als je nog geen gevorderde radio adverteerder bent, dan zal radio waarschijnlijk relatief nieuw voor je zijn. In het begin is het vooral belangrijk dát je op de radio adverteert, hoe maakt in het begin minder uit. Beter kun je je investering richten op vaker gehoord worden, dan dat je heel lang gehoord wordt. Een 15 of 20 seconden commercial is helemaal goed. Het voorbeeld hierboven is bijvoorbeeld 15 seconden. Je kunt zelfs zo kort gaan als 5 seconden als je denkt dat je daarin genoeg aandacht kunt trekken met je boodschap.

Tip 2: focus op één boodschap

Een veelgemaakte fout bij radioreclame maken is dat je probeert om meerdere boodschappen in 1 commercial te stoppen. Best logisch, want zo zeg je meer en betaal je minder. Toch zorgt het er vaak voor dat de commercial slecht te volgen is. Schrijf in één zin zonder komma's of bijzinnen op wat je wil dat de luisteraar onthoudt van je radiocommercial. En HOUD je daar aan ;-)

Tip 3: start zonder BN-er

Bij een radiocommercial maken wordt vaak gedacht aan bekende Nederlanders. Best begrijpelijk, want je trekt er direct de aandacht mee. Toch is de stem van een BN-er vaak niet zoveel beter of herkenbaarder dan een goede voice-over. Ze kosten vaak wel meer. Ook zorgt het ervoor dat je misschien de focus legt op de BN-er in plaats van op je boodschap. Doel staat altijd boven de middelen.

Tip 4: voeg humor toe

We zoeken niet naar een dijenkletser van een mop in je radiospot, maar wel naar een aantrekkelijke manier om je boodschap te verpakken. Een radiocommercial maken met een haakje is namelijk effectiever en leuker om naar te luisteren.

Tip 5: gebruik alleen muziek als het ondersteunt

Gebruik van muziek in je radio advertentie kan de kracht versterken. Toch leidt elk element dat je toevoegt ook per definitie af. Het is dus zaak goed te bewaken of je er echt meerwaarde uit haalt. Soms is less more!

Tip 6: zorg voor een pakkende pay-off

Een voorbeeld van een pay-off is: "HG, doet wat het belooft". Je probeert ermee een goede samenvatting in het hoofd van de luisteraar te krijgen. Kun je niet iets pakkends bedenken? Houd hem dan beschrijvend. Zoals "HG, maakt goed schoon".

Tip 7: maak meerdere varianten

Je kunt een radiocommercial laten maken volgens de donut-methode. Hierbij zijn het begin en het einde van de commercial hetzelfde, maar je laat daarbij in het midden de variatie voorbijkomen. Deze manier van opnemen is goedkoper omdat deze modulair is. Zeker als je dit in één keer laat maken kun je een flink prijsvoordeel krijgen. Zo heb je genoeg radiospots om mee te varieren.

Tip 8: begin en eindig met je bedrijfsnaam

Dit geeft je commercial een kop en een staart, en als de luisteraar het spoor bijster is geraakt, dan kun je toch je merknaam nog laden.

Radiospot maken: waar moet ik op letten?

Een radiocommercial maken is een zoektocht door diverse aanbieders. Deze dingen zijn belangrijk als je gaat kijken naar een radiospot:

  1. Bepaal eerst hoe belangrijk de kwaliteit van de spot is. Soms is een redelijk simpele spot genoeg om mee te beginnen. Zo druk je de kosten en kun je snel beginnen met adverteren.
  2. Als je weet hoe belangrijk het voor je is, kun je gaan oriënteren op aanbieders. Wij raden aan om er meerdere te bekijken en te beluisteren. Je hoort dan diverse voices, stijlen en mogelijkheden die een radiospot je bieden.
  3. Denk goed na over wat je wel en niet in je radiocommercial gaat vertellen. Een spot met minder boodschappen werkt van beter dan eentje met veel boodschappen. Een veelgemaakte fout is om teveel te vertellen.
  4. Zorg voor een call-to-action. Dat betekent dat je zorgt dat je verhaal ergens verder gaat. Dat kan door "Ga naar de website", "Kijk nu op..", "Voor meer informatie kijk je..".
  5. Schrijf de tekst die je ingesproken wil hebben goed uit.

Vervolgens ga je kijken wie je spot gaat bedenken. Klik daarvoor eens naar de aanbieders die hierboven staan en luister goed wat ze allemaal te bieden hebben. Vaak hoor je snel of het bij je past of niet. Maar heb je vragen? Stel die dan gerust aan de makers, zij kennen de wereld en kunnen je verder helpen. Let bij radiospots op de volgende onderdelen: