Om te weten wat adverteren kost, is het eerst nodig om te achterhalen wat je precies zou willen. Daarom hebben wij onze transparante keuzehulp gebouwd:
Transparant: ook zenders die wij NIET aanbieden zijn opgenomen in de keuzehulp.
Switch Network is een radioreclame netwerk van ruim 25 radiozenders en heeft de laagste tarieven van Nederland. Wij geloven dat je alles kunt laten groeien. Dus ook jouw bedrijf!. We bieden primair ons eigen netwerk aan, maar adviseren ook transparant over andere zenders. Gebruik onze 11 jaar ervaring om zelf een succesvolle radiocampagne op te zetten. Je mag ons netwerk gratis proberen, we bieden maandelijks opzegbare radioreclame aan en onze pakketten zijn inclusief het maken van een commercial..
De tarieven voor adverteren op de radio hangen samen met het bereik dat een zender heeft. Als een zender meer unieke mensen per maand bereikt, is het vaak duurder. Ook als jouw campagne deze extra mensen helemaal niet bereikt. Dit heeft onder andere te maken met termen als netto bereik, maar ook met prestigekwesties. Sommige bedrijven betalen meer om op een grote zender te zitten. Hetzelfde zie je bij voetbalsponsoring: sponsoring bij Feyenoord is duurder dan bij FC Groningen, terwijl ze allebei in de Eredivisie spelen. Als je instapt en de radio reclame prijs voor jou nieuw is: kies eerst voor de kleinere partijen in plaats van direct de hoofdprijs te betalen voor adverteren op de grote radiozenders.
De kosten voor radioreclame inkopen starten vanaf €2.000,- op regionale zenders en lopen op tot meer dan €10.000,- per maand voor landelijke radiozenders. Om een goede radio advertentie te hebben is het belangrijk dat je deze vaak genoeg, maar ook weer niet te vaak herhaalt. Een goede optimalisatie is 8-12 keer per campagne herhalen. Dit wordt ook wel gemiddelde contactfrequentie (GCF) genoemd. Als een zender een groter aantal mensen bereikt, is het logisch dat je daarvoor een hogere prijs betaalt. Maar om vaak genoeg te herhalen moet je dus dat hogere advertentie tarief ook nog keer een herhaling doen. Daardoor is adverteren op grote zenders vaak duurder dan op kleinere zenders.
In deze tabel vind je voorbeelden van de radio reclame kosten per seconde, per zender, in relatie tot het marktaandeel van de zender. Het gaat hier om gemiddelden van het meest algemene pakket. Vaak is dat van maandag t/m zondag en van 06:00 tot 24:00 uur.
Radiozender | Marktaandeel 20-49 | Secondetarief |
---|---|---|
Radio 538 | 12,7% | € 31,60 |
SLAM | 3,2% | € 13,35 |
Sky Radio | 8,5% | € 17,82 |
Radio 10 | 9,3% | € 23,79 |
100% NL | 3,8% | € 15,87 |
Radio Veronica | 4,7% | € 9,45 |
Classicnl | 0,2% | € 7,00 |
Sublime | 0,7% | € 11,14 |
Q-Music | 20,3% | € 42,10 |
Radio 1 | 3,1% | € 12,00 |
Radio 2 | 14,0% | € 19,00 |
3FM | 3,6% | € 5,00 |
Radio 4 | 0,5% | € 3,00 |
Radio 5 | 0,7% | € 8,00 |
BNR | 0,8% | € 7,49 |
De goedkoopste groep radiozenders om op te adverteren is die van Switch Network. Zowel qua CPM-tarief (vanaf circa 4 euro) als qua startbudget is het de laagst geprijste aanbieder van Nederland. Je hebt al een campagne vanaf 99 euro per maand. De duurste groep om op te adverteren is voor de meeste lezers waarschijnlijk Talpa Network. Doordat zij met hun zenders opgeteld het grootste marktaandeel hebben. Daar komen hele grote adverteerders, zeker de internationale, bijna automatisch al op af. Campagnes bij Switch zijn digitaal te volgen in het dashboard (zie afbeelding).
Dat hangt van je situatie af. Daarom hebben we een keuzehulp gebouwd die je inzicht geeft in:
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg 10% korting op je eerste maandbedrag.