We maken commercials vanaf 250 euro ex BTW, met een lengte van 20 seconden. Die kun je in ons netwerk gebruiken, maar dat hoeft niet.
Een goede radiocommercial laten maken doe je door vooral van te voren goed na te denken over wat je wil vertellen. Het klinkt lastiger dan het is, want met onze handige tips kom je er waarschijnlijk eenvoudig doorheen.
Een radiospot maken is nodig als je wil adverteren op de radio. Koop je zendtijd, dan zit een commercial maken er meestal niet bij in. Je hebt vast uit je eigen praktijk wat ervaring met spotjes, want je hoort ze vast ook wel eens zelf. Om even in de mood te komen alvast een voorbeeld radiocommercial:
Je ziet hier goed hoe snel je al iets hebt: twee stemmen, een verhaallijn en wat ondersteunend geluid. We nemen dit als basis voor de rest van de tips.
Als je nog geen gevorderde radio adverteerder bent, dan zal radio waarschijnlijk relatief nieuw voor je zijn. In het begin is het vooral belangrijk dát je op de radio adverteert, hoe maakt in het begin minder uit. Beter kun je je investering richten op vaker gehoord worden, dan dat je heel lang gehoord wordt. Een 15 of 20 seconden commercial is helemaal goed. Het voorbeeld hierboven is bijvoorbeeld 15 seconden. Je kunt zelfs zo kort gaan als 5 seconden als je denkt dat je daarin genoeg aandacht kunt trekken met je boodschap.
Een veelgemaakte fout bij radioreclame maken is dat je probeert om meerdere boodschappen in 1 commercial te stoppen. Best logisch, want zo zeg je meer en betaal je minder. Toch zorgt het er vaak voor dat de commercial slecht te volgen is. Schrijf in één zin zonder komma's of bijzinnen op wat je wil dat de luisteraar onthoudt van je radiocommercial. En HOUD je daar aan ;-)
Bij een radiocommercial maken wordt vaak gedacht aan bekende Nederlanders. Best begrijpelijk, want je trekt er direct de aandacht mee. Toch is de stem van een BN-er vaak niet zoveel beter of herkenbaarder dan een goede voice-over. Ze kosten vaak wel meer. Ook zorgt het ervoor dat je misschien de focus legt op de BN-er in plaats van op je boodschap. Doel staat altijd boven de middelen.
We zoeken niet naar een dijenkletser van een mop in je radiospot, maar wel naar een aantrekkelijke manier om je boodschap te verpakken. Een radiocommercial maken met een haakje is namelijk effectiever en leuker om naar te luisteren.
Gebruik van muziek in je radio advertentie kan de kracht versterken. Toch leidt elk element dat je toevoegt ook per definitie af. Het is dus zaak goed te bewaken of je er echt meerwaarde uit haalt. Soms is less more!
Een voorbeeld van een pay-off is: "HG, doet wat het belooft". Je probeert ermee een goede samenvatting in het hoofd van de luisteraar te krijgen. Kun je niet iets pakkends bedenken? Houd hem dan beschrijvend. Zoals "HG, maakt goed schoon".
Je kunt een radiocommercial laten maken volgens de donut-methode. Hierbij zijn het begin en het einde van de commercial hetzelfde, maar je laat daarbij in het midden de variatie voorbijkomen. Deze manier van opnemen is goedkoper omdat deze modulair is. Zeker als je dit in één keer laat maken kun je een flink prijsvoordeel krijgen. Zo heb je genoeg radiospots om mee te varieren.
Dit geeft je commercial een kop en een staart, en als de luisteraar het spoor bijster is geraakt, dan kun je toch je merknaam nog laden.
Een radiocommercial maken is een zoektocht door diverse aanbieders. Deze dingen zijn belangrijk als je gaat kijken naar een radiospot:
Vervolgens ga je kijken wie je spot gaat bedenken. Klik daarvoor eens naar de aanbieders die hierboven staan en luister goed wat ze allemaal te bieden hebben. Vaak hoor je snel of het bij je past of niet. Maar heb je vragen? Stel die dan gerust aan de makers, zij kennen de wereld en kunnen je verder helpen. Let bij radiospots op de volgende onderdelen: