Veel mensen denken dat radioreclame ouderwets is. Dat was ook zo. Nu is er Switch. Wij digitaliseren radioreclame. Je kunt er zelfs gratis mee starten!
In dit artikel gaan we je meer uitleggen over:
Een radioreclame is opgesplitst in groepjes van 5 seconden, met een minimum van 5 seconden. Wil je langer dan 5 seconden adverteren op de radio? Dan kom je dus op een 10 seconden commercial uit. De reclame kosten zijn, anders dan bij TV adverteren, naar rato van de spotlengte. Een 10 seconden commercial kost dus twee keer zoveel als een 5 seconden commercial. Een radioreclame is standaard 20 seconden lang. Er zijn initiatieven waarbij je wel een willekeurige spotlengte kunt hanteren, zoals Switch Network. Daar kun je bijvoorbeeld dus wel een radio reclame maken die 22 seconden duurt.
De techniek van radio is al meer dan 100 jaar oud, maar veel van de basisprincipes worden nog steeds gehanteerd. De technieken zijn verbeterd: AM werd FM en wordt inmiddels vervangen voor DAB+. Verder is internetradio flink gegroeid. Door deze technieken is radio een massamedium geworden. Adverteren op de radio is dus interessant geworden, want je kunt je commerciele boodschap aan een hele hoop mensen laten horen.
Uit vele onderzoeken blijkt dat radio adverteren heel goed kan werken om bedrijven te laten groeien. In deze onderzoeken komen vaak de volgende voor- en nadelen terug:
Er zijn twee soorten radioreclame: spot en non-spot. Dat laatste wordt ook wel branded content genoemd. Bij spot word je reclame ingedeeld in de commercial blokken die je op de radio hoort. Alle reclame die niet in een reclameblok, noem je non-spot. Hieronder vallen samenwerking binnen programma's, maar ook het sponsoren van een toplijst of het weer en verkeer.
Radioreclame is extreem effectief omdat je er grote massa's mensen mee kunt bereiken en het per bereikt persoon heel goedkoop is. Een ander voordeel is dat het een voorbeeld is van 1 op 1 reclame: een luisteraar ontvangt en de zender zendt. Daardoor heb je alle aandacht voor jezelf als adverteerder, en heb je bijvoorbeeld 20 seconden om echt goed uit te leggen wat je kunt, aanbiedt of doet. En de tarieven liggen ook echt lager dan je van te voren denkt. Althans, als je iets beter kijkt dan je neus lang is.
Een GRP betekent Gross Rating Point (GRP) en deze geeft het bereik van een massacampagne aan. Anders dan veel mensen denken reken je radio adverteren meestal niet per seconde of per spotje af. Dat is ook best gek, want 100 spotjes met 0 luisteraars is niets waard en 1 spotje met 10.000 luisteraars juist heel veel. De GRP corrigeert hiervoor en wat je koopt zijn dus vaak GRP's. De formule is:
1 GRP = 1x contact met 1% van je doelgroep.
Die doelgroep is een bijvoorbeeld de gangbare leeftijdsgroep 20-49 waar zo'n 6,5 miljoen mensen in zitten in Nederland. Je kunt GRP omrekenen naar CPM. Zo betekent bovenstaand voorbeeld 65.000 contacten (6,5 miljoen maal 1 procent). Vaak bereik je bij een campagne mensen dubbel en niet precies 1 keer zoals in bovenstaand voorbeeld. Het aantal keer dat je contact met iemand maakt wordt de gemiddelde contactfrequentie genoemd, in bovenstaand voorbeeld is de GCF 1.
1 GRP kan dus 1x contact met 1% van je doelgroep zijn, maar ook: 4 keer contact met 0.25% van je doelgroep.