Radioreclame is een manier van adverteren op de traditionele radio of via digitale radio. Grofweg onderscheiden we twee typen radioreclame: spot en branded content. In dit artikel lees je er meer over.
Krijg een korte campagne gratis om radio reclame maken te proberen. 5 sec commercial, wij spreken de voice-over in en deze wordt 2.500 keer landelijk beluisterd.
Letterlijk gratis. Stopt vanzelf. Alleen voor bedrijven.
Er zijn twee soorten radioreclame: spot en non-spot. Dat laatste wordt ook wel branded content genoemd. Bij spot word je reclame ingedeeld in de commercial blokken die je op de radio hoort. Alle reclame die niet in een reclameblok, noem je non-spot. Hieronder vallen samenwerking binnen programma's, maar ook het sponsoren van een toplijst of het weer en verkeer.
Radioreclame is extreem effectief omdat je er grote massa's mensen mee kunt bereiken en het per bereikt persoon heel goedkoop is. Een ander voordeel is dat het een voorbeeld is van 1 op 1 reclame: een luisteraar ontvangt en de zender zendt. Daardoor heb je alle aandacht voor jezelf als adverteerder, en heb je bijvoorbeeld 20 seconden om echt goed uit te leggen wat je kunt, aanbiedt of doet. En de tarieven liggen ook echt lager dan je van te voren denkt. Althans, als je iets beter kijkt dan je neus lang is.
Als je te horen wil zijn op een radio in Nederland, maar je wil niet de hoofdprijs betalen, kijk dan eens naar digitale radio zoals bij Switch Network. Ook daar word je wel degelijk op de analoge radio via frequenties gehoord, maar je betaalt alleen voor het digitale bereik dat ook nog eens goed meetbaar is.
Richt je op heel Nederland. Zo krijg je meer bezoekers voor minder geld, kun je zelf achterhalen wat goed werkt en verkoop je meer.